Els 3 mons de l’estudiant

La vida adolescent no es gens simple. Són molts canvis. Canvis físics, emocionals, mentals… Trontollen les figures d’autoritat, es reconfiguren les relacions, s’adopten nous valors i actituds davant la vida, s’agafen (les primeres) responsabilitats…

I els professors s’afronten a més de 25 adolescents a la vegada, en una mateixa aula, cadascú tant diferent i complex als altres com una cadira a un calamar. Entendre tant com es pugui la situació vital d’aquestes persones esdevé una responsabilitat i una obligació per al docent per tal d’aconseguir que el procés d’ensenyament-aprenentatge sigui d’èxit.

Una manera de veure la complexa realitat de l’adolescent és identificar 3 mons en els quals viuen i es relacionen, movent-se d’un a l’altre sovint rebent estímuls contraris. El món acadèmic, l’escola o l’institut, on l’adolescent és un estudiant rebent la formació que, idealment, necessitarà en el seu desenvolupament com a ciutadà adult. El món social, la família, el grup d’iguals, on l’adolescent és fill, germà i amic, món on s’estableixen les relacions més fortes. Per últim, i guanyant terreny, el món virtual, on l’adolescent és un perfil digital amb més o menys privadesa, món dominat per xarxes socials, avatars i comunitats virtuals.

La feina del professor no correspon només a tractar el món acadèmic (com tradicionalment s’havia considerat). El professor ha d’encarregar-se d’establir ponts i relacions entre els tres mons. Ha de revelar les relacions dels continguts conceptuals i procedimentals (món acadèmic) amb la vida quotidiana de l’alumne i la seva realitat més propera (món social); i tot això sense donar l’esquena a l’aparició de les noves tecnologies de la comunicació, les xarxes socials i la vida hiperconectada (món virtual).

I desprès has d’escoltar que ser professor és fàcil.

Nota: Aquesta entrada ha estat inspirada pel curs MOOCFoundations of Teaching for Learning’ realitzat per la organització “Commonwealth Education Trust” i la plataforma Coursera.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Sense categoria i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Els 3 mons de l’estudiant

  1. Retroenllaç: Ser professor: Claus de l’Aprenentatge Salvatge | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s