El rol de l’alumne. De recipient a motor de l’aprenentatge.

Quin és el paper de l’alumne en una aula? Quines són les seves funcions, obligacions i responsabilitats? Que esperem de totes les cares que en una aula ordinària miren cap al professor?

Si el paper del professor esta evolucionant, incorporant les noves tecnologies i innovadors mètodes didàctics, les funcions dels nostres alumnes i les expectatives que tenim d’ells també han patit canvis. En el model escolar tradicional l’alumne era un recipient, en el qual el docent introduïa el coneixement marcat en el currículum, d’una manera unidireccional i per a tots iguals. A mesura que els corrents educatius van situant l’alumne com a protagonista central de l’aprenentatge, fan d’aquest un actor actiu i (idealment) esdevé el propi motor del procés i desenvolupament cognitiu.

En el camí que porta a tractar els alumnes com a ‘recipients’ fins a tractar-los com a ‘companys’ d’aprenentatge existeixen diferents nivells d’assoliment.

Alumne com a recipient

Paradigma de l’educació de finals del segle XX. Lliçons magistrals i unidireccionals de professor a alumne. Encara perdura en institucions educatives post-obligatòries, però en el nivell de secundària el trobem en vies d’extinció.

Alumne com a recipient

Alumne col·laborador 

En aquest model l’alumne es pronuncia respecte els objectius, els mètodes i (a vegades) els continguts, les avaluacions i l’assoliment del seu propi aprenentatge mitjançant el feedback amb el docent, metodologies cooperatives i coavaluatives, etc. Tot i això, l’alumne segueix en una posició de jerarquia inferior al professor i les institucions educatives en les qüestions més troncals del currículum.

Alumne company

En aquest paradigma, potser utòpic, l’alumne i el docent construeixen conjuntament el currículum a partir de les inquietuds, expectatives i necessitats conjuntes. Els alumnes es converteixen en el motor i pilots del procés educatiu i el docent s’encarrega d’oferir els camins i facilitar el viatge.

Segons la meva experiència, la nostra societat es situa en ple model de l’alumne col·laborador, tot i que encara hi han certes reticències a abandonar alguns aspectes del paradigma recipient. I per altra banda, encara no em sé posicionar al respecte de si el model d’alumne company es un model educatiu real i eficient o és només un ideal teòric.

Tu qué en penses?

Nota: Aquesta entrada ha estat inspirada pel curs MOOC Foundations of Teaching for Learning’ realitzat per la organització “Commonwealth Education Trust”i la plataforma Coursera

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Sense categoria i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s