Saps que és la “Gamification” (Ludificació)?

La paraula anglesa Gamification ve del mot game, que significa joc. De manera anàloga, l’acceptació en català Ludificació prové del mot llatí ludus, que de nou significa joc, jugar.

Potser ja heu sentit a parlar d’aquest concepte. O potser no. El que si que és gairebé segur es que conscient o insconscientment heu fet servir un servei o heu estat partíceps d’un procès en el qual és feien servir les eines de la ludificació.

La ludificació, en poques paraules, és fer servir elements propis dels jocs i tècniques de disseny de jocs en contextos que no són pròpiament lúdics. Quan parlem d’elements dels jocs ens referim a punts, missions, avatars (que venen a ser alter-egos), medalles i mecàniques pròpies dels jocs com recollir recursos o progresar de nivell. Aquests conceptes propis de l’àmbit dels jocs de taula i els videojocs s’introdueixen en el sistema intern de diferent tipus d’activitats, ja siguin en l’àmbit del màrqueting, de l’economia o de les relacions laborals.

gamificationbadge

Gamification Badge – Extreta d’un curs on-line de la plataforma Coursera

No es tracta de convertir totes les activitats en un joc. Es tracta de reconèixer el poder dels jocs i la diversió i posar els seus elements al servei d’un objectiu principal no lúdic. Un dels exemples més clars de ludificació és el sistema de medalles i reconeixement social que inclou la coneguda aplicació de geolocalització Foursquare. En aquesta aplicació indiques en quin bar, hotel, museu, punt turístic et trobes (fas check-in) i en certa forma competeixes amb els teus contactes per ser qui més ha visitat aquell lloc concret i guanyar la corresponent medalla virtual (i el títol d’alcalde virtual). L’adició d’aquest element lúdic incorpora un factor de competició social que indueix al usuari a seguir fent servir l’aplicació, que en el fons és el que interessa als desenvolupadors de Foursquare.

Aquest, però, no és un blog sobre gestió empresarial ni de disseny d’aplicacions. EducAtòmica parla d’educació i en els propers posts et parlaré de les aportacions que la ludificació pot fer a una aula i veurem alguns exemples de professors que ja han introduït elements dels jocs a la seva tasca educativa.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Recursos i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

12 respostes a Saps que és la “Gamification” (Ludificació)?

  1. Retroenllaç: 4 beneficis essencials de la Gamification aplicada a l’educació | educAtòmica

  2. Retroenllaç: ClassRealm: jocs de rol + educació. Exemple de ludificació educativa. | educAtòmica

  3. Retroenllaç: Flipped Classroom: La classe al revés | educAtòmica

  4. Retroenllaç: Bozeman Science: exemple de material per a la Flipped Classroom | educAtòmica

  5. Retroenllaç: #eduPLEmooc Mi nube de intereses | educAtòmica

  6. Retroenllaç: Duolingo: Gamificació lingüística | educAtòmica

  7. Retroenllaç: Tarea 1.6: Mi nube de intereses « Portafolios PLE

  8. Retroenllaç: Zombiologia!!! | educAtòmica

  9. Retroenllaç: Els posts més vistos del primer any d’educAtòmica | educAtòmica

  10. Retroenllaç: (Ser professor) Reptes per al curs 2015-2016 | educAtòmica

  11. Retroenllaç: Col·leccionant medalles a classe | educAtòmica

  12. Retroenllaç: Vídeo: Què és i què no és un disseny educatiu gamificat? | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s