4 beneficis essencials de la Gamification aplicada a l’educació

En l’anterior post vam definir el concepte de Ludificació (Gamification en català) i vam comentar algun exemple de servei que utilitzava les tècniques del disseny de jocs en el seu desenvolupament. Però que pot aportar a una aula introduir diversos elements propis dels jocs (siguin jocs de taula o videojocs) des de el punt de vista d’afavorir el procés d’ensenyament i aprenentatge?

A continuació, els 4 beneficis essencials que la ludificació pot aportar a l’aula (i que connecten directament amb algunes de les mancances del sistema educatiu actual):

1. Afavoreix la presa de decisions

L’escola té com a objectiu formar ciutadans i preparar als alumnes per a la vida adulta. I la vida està plena de decisions. I la definició més crua de “joc” és precisament prendre decisions. No tenim ja l’argument perfecte per introduir la ludificació a l’aula? En la majoria de (bons) jocs se’ns demana contínuament que decidim entre dues o més opcions, jugades o moviments possibles. Si podem dissenyar un bon sistema i implementar-lo en un context educatiu,  facilitant la presa de decisions per part dels nostres alumnes, no els hi estarem donant unes eines molt útils per a la seva trajectòria vital?

Prendre decisions

 

2. Aporta una sensació de progressió

Comencem de 0 (o amb pocs recursos) i poc a poc anem aconseguint-ne més i transformant-los en estris útils per progressar en l’aventura. En molts jocs es puja de nivell. I a cada nivell el jugador es sent més poderós i amb la satisfacció d’haver-se superat, d’haver millorat. A part de ser un mètode per comparar diferents jugadors, passar de nivell dóna una sensació “palpable” de que es va cap endavant, de que ens apropem a l’objectiu. Aquesta sensació es tradueix en un interès per continuar jugant i superar els següents reptes que se’ns presentin. No seria magnífic que els alumnes tinguessin aquesta sensació al llarg d’un curs?

3. Implica una gran interacció social

L’aprenentatge dels humans és una activitat social. No només existeix comunicació de professor a alumne, sinó que també és un camí multi-direccional entre els propis alumnes. Qualsevol potenciació d’aquesta comunicació i la creació d’espais comuns de diàleg i aprenentatge pot significar una gran diferència en el procés de desenvolupament dels alumnes. Els jocs estan plens de negociacions, intercanvis i interaccions socials de tot tipus. I no només de caire competitiu: són interessants especialment les interaccions de col·laboració en les qual es manifesta la necessitat de la pluralitat d’idees, coneixements i habilitats dels diferents individus per a resoldre problemes.

BlablablaSocial

4. Motivació per diversió

La desmotivació educativa no és només un problema greu sinó que malauradament és molt abundant en els instituts d’avui en dia. Si introduint elements lúdics aconseguim que els alumnes abracin amb més interès el seu aprenentatge, no aconseguirem un gran impuls qualitatiu en el procés educatiu? Don’t forget the fun.

Introduir la ludificació a l’escola no és només possible i beneficiós. Requereix un esforç gran per part del docent/dissenyador del joc, però pot portar l’experiència de l’aprenentatge a un nou nivell. En el proper post d’aquesta sèrie sobre la ludificació veurem un projecte concret que introdueix elements dels jocs a l’aula (en concret dels videojocs on-line). Mentrestant, tu que en penses? Creus que es bona idea introduir elements dels jocs a les aules?

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Recursos i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a 4 beneficis essencials de la Gamification aplicada a l’educació

  1. Retroenllaç: ClassRealm: jocs de rol + educació. Exemple de ludificació educativa. | educAtòmica

  2. Retroenllaç: Duolingo: Gamificació lingüística | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s