Què fa un científic/enginyer i per què li importa a l’educació? Procediments del NGSS

Científics i enginyers recorren camins paral·lels. La feina dels enginyers és necessària per a la feina dels científics, i aquesta dependència també funciona a la inversa. En poques paraules, la ciència comença amb una pregunta sobre un fenomen observable i la enginyeria comença amb un problema per resoldre. A partir d’aquest punt de partida, científics i enginyers fan servir un conjunt de mecanismes per tal de respondre a la pregunta o dissenyar una solució al problema. Els infants tenen una capacitat innata per fer preguntes i trobar solucions impensables als problemes des de el punt de vista dels adults. Per què l’educació no mira de potenciar aquestes habilitats?

Els Next Generation Science Standards (NGSS) dels quals us parlava en la passada entrada defineixen les practiques centrals que tot científic o enginyer desenvolupa en el seu dia a dia. Són un total de 8 procediments de la ciència i l’enginyeria que combinen el coneixement i les habilitats necessàries per a respondre una pregunta mitjançant la investigació científica o trobar la solució a un problema mitjançant el disseny.

http://blog.edmentum.com/examining-next-generation-science-standards-their-background-development-and-vision-part-2

P1: Fer preguntes i definir problemes

Són el punt de partida i el procediment bàsic de la ciència i la enginyeria. Fer bones preguntes sobre un fenomen per establir que sabem i que no i definir els criteris i requisits de les possibles solucions a un problema.

P2: Desenvolupar i fer servir models

Els models mentals ajuden a explicar i desenvolupar noves explicacions dels fenomens naturals. Ja siguin models matemàtics, virtuals, esquemàtics… Els models a més permeten fer prediccions i perfilar les respostes i els dissenys.

P3: Planificar i dur a terme investigacions

Tant científics com enginyers investiguen per arribar a l’objectiu de la seva feina. Han de discriminar les variables que importen i de les quals es poden extreure informació, a més a més de planificar com i de quina manera s’obtindran aquestes dades.

P4: Analitzar i interpretar dades

Un cop recollides les dades, s’han d’analitzar i interpretar per tal d’extreure-hi informació útil. Per fer-ho, els científics i els enginyers fan servir diverses eines com els gràfics o l’anàlisi estadístic per tal d’identificar els patrons i les relacions entre les variables.

P5: Utilitzar raonaments matemàtics i computacionals

Les matemàtiques i la computació estan estretament lligades a la ciència i l’enginyeria. Es fan servir tant per a la construcció de models i simulacions, l’anàlisi de les dates o per a comprovar l’efectivitat dels dissenys proposats com a solucions.

P6: Construir explicacions i dissenyar solucions

El principal objectiu, assolit a gracies als procediments i les eines comentades en els punts anteriors. Però això no vol dir que la tasca dels científics i els enginyers s’hagi acabat.

P7: Aportar arguments basats en evidencies

El raonament i una bona argumentació són eines que científics i enginyers han de cultivar ja que els permet veure les fortaleses i les debilitats de les seves explicacions o dissenys, així com avaluar amb criteri les explicacions i solucions alienes.

P8: Obtenir, avaluar i comunicar informació

I per últim, ni la ciència ni l’enginyeria pot avançar de manera aïllada a la resta de la societat. Les seves explicacions, idees i els seus avanços tecnològics s’han de comunicar. Per tant, cal també adquirir habilitats de comunicació i comprensió oral i escrita i saber extreure i comunicar la informació valuosa.

Aquests procediments que els NGSS plantegen serveixen també per a definir la tasca dels científics i els enginyers, i a més a més dels conceptes claus de la matèria, són el nucli de l’alfabetització científica a la qual ha d’aspirar l’educació.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Recursos i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Què fa un científic/enginyer i per què li importa a l’educació? Procediments del NGSS

  1. Retroenllaç: L’esquelet comú de les ciències. Conceptes transversals del NGSS. | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s