L’esquelet comú de les ciències. Conceptes transversals del NGSS.

Les diferents branques de la ciència, com la química, la física, la biologia, la geologia, etcètera comparteixen més que l’objectiu de trobar explicacions als fenomens naturals i un conjunt de procediments metodològics. En la base de cadascuna d’aquestes branques trobem una sèrie de conceptes que per universals o pràctics formen l’esquelet comú de les ciències. Aquests conceptes transversals donen a l’alumne un coneixement que connecta a través de els diferents disciplines i ajuden a entendre la ciència com a un tot.

Els NGSS (New Generation Science Standards) descriuen els set conceptes transversals següents:

C1. Patrons

Identificar els patrons que es donen en els fenomens naturals és el primer pas per a formular preguntes científiques sobre el per que d’aquests patrons. A més, la identificació de les semblances i les diferencies dels cossos o fenomens i el reconeixement dels patrons ens porta a la classificació a partir de l’observació.

C2. Causa i efecte

Per què passa un determinat fenomen? Sovint aquest tipus de preguntes es responen suposant que A produeix B. Aquestes relacions causals, tot i que a vegades no són gens simples, ajuden a l’elaboració d’explicacions científiques i a la predicció de futurs fenomens.

C3. Escala, proporció i quantitat

Per a estudiar un fenomen cal comprendre la importància de les seves magnituds (volum, temps, energia…) així com ser hàbil treballant amb les diferents escales i comprendre que la manera en com funcionen les coses pot canviar si parlem en una escala microscòpica o macroscòpica.

C4. Sistemes i models

La identificació i l’ús de sistemes permet l’estudi aïllat de fenomens que de considerar-los integrats en tot l’univers farien la tasca massa complexa. A partir del treball amb aquests sistemes es poden deduir models mentals que podrem aplicar a altres sistemes similars.

C5. Energia i matèria: fluxos, cicles i conservació

En un sistema, algunes magnituds com l’energia i la matèria es mantenen constant si no hi ha transferència de o cap a l’exterior del sistema. I al ser dos conceptes claus en la ciència, cal un llenguatge comú transversal a totes les disciplines per a treballar-hi.

C6. Estructura i funció

La forma i la funció són aspectes complementaris dels objectes, organismes i sistemes, i un pot ser explicat mitjançant l’altre i a la inversa.

C7. Estabilitat i canvi

Gran part de la ciència recau en estudiar com i per què un sistema canvia d’un estat a un altre. Els conceptes de estabilitat i canvi porten al concepte d’equilibri dinàmic i a parlar de com un sistema pot ser estable a una escala de temps o magnitud i inestable a una altra.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Recursos i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s