5 frases lapidàries dels alumnes de reforç

Seguint amb les reflexions de la feina de professor de reforç, una etapa que ara acabo i que a saber si repetiré durant el proper curs, aquí us deixo un recull de 5 frases dites per alguns dels alumnes que he tingut aquest any que crec que val la pena comentar.

300px-Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue

1. (Aquest exercici) Es fa així perquè és com ens ho han dit.

No parlem a nivell formal, doncs cada docent pot fixar certs paràmetres de les entregues dels alumnes, però si l’argument darrere de l’aplicació d’una fórmula matemàtica en un exercici de física és per que algú ha dit que es fa així significa que l’alumne no ha comprès el fenomen físic. La finalitat de la física o la química (o la matemàtica) no és mai la utilització d’una fórmula. Es tracta d’entendre com es relacionen els diferents conceptes i magnituds. Em de demanar als alumnes que no es conformin amb l’àlgebra i que entenguin el fenomen.

2. No cal que ara ho faci bé perquè ho estic repassant /Ja ho faré bé el dia de l’examen.

L’aprenentatge no és un sprint, és una cursa contínua. Si només ho intentem fer bé o complet el dia que ens avaluen, quan tinguem la proba no estarem preparats per fer-la. A més a més, l’examen és per a algú extern mentre que els apunts o els exercicis són per a un mateix. I un mateix es mereix més respecte que l’examinador.

3. Això és igual perquè no sortirà a l’examen.

Aquesta i l’anterior reflexen com els nostres alumnes entenen que l’educació i el seu aprenentatge té com a objectiu últim la superació de proves estandarditzades i, per tant, el coneixement té més o menys valor en funció del seu pes a la nota numèrica final. No és tasca fàcil, però com a docents em de mostrar els continguts que treballem amb una utilitat real en el món quotidià dels nostres alumnes, ja sigui amb continguts que es poden aplicar directament a situacions properes o amb procediments que desenvolupin valors ciutadans i l’autonomia personal.

4. No sé, fem el que tu vulguis.

Aquesta declaració és acceptable potser a primària i al inici de l’educació secundària, però a mesura que l’alumne es troba en cursos superiors ha d’agafar part de responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge. No dic que els educadors hagin de negar la guia ni donar suport en aquest procés, però l’alumne ha d’adquirir certa autonomia o, si més no, detectar els continguts que li suposen més dificultat per tal de treballar-los.

Per a la última frase marxaré del to crític de les anteriors, esperant que em permeteu una petita empenta al meu ego amb una frase d’una alumna que em va causar molta alegria i la sensació d’haver fet bé la feina.

5. Gràcies, has aconseguit que em torni a agradar la física.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Ser professor i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a 5 frases lapidàries dels alumnes de reforç

  1. Retroenllaç: Els posts més vistos del primer any d’educAtòmica | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s