(Ser professor) La dificultat de la dificultat

Quan preparava les classes a l’inici de la meva carrera docent em preocupava sobretot el temps. Desconeixia el ritme d’una classe i fins a quin punt es pot aprofitar aquells minuts d’aula on m’agradaria poder fer moltes més cosses de les possibles. No s’ha esvaït aquesta preocupació però no em bloqueja ara que vaig agafant poc a poc practica preparant les classes. Resulta que la veritable dificultat al seleccionar o dissenyar una activitat a classe és la dificultat de l’activitat.


Una de les connexions entre els jocs i el procés d’aprenentatge que veig més clares fa referència a aquest concepte de dificultat. Cal plantejar al protagonista de la història un repte que li requereixi un cert esforç però sense que deixi de ser assequible. Ajustar la dificultat del repte per a un sol alumne requereix ser conscient de les capacitats, les limitacions i els recursos als que pot accedir. I no cal dir que en una aula no hi ha mai un sol alumne.

Si el repte és massa fàcil o trivial per a l’alumne, l’aprenentatge no es produeix. L’alumne partirà d’una posició de baixa motivació doncs la tasca no requereix esforç i s’avorrirà, perdrà la concentració i la sensació final serà d’haver perdut el temps.

Si el repte és massa difícil per a l’alumne, l’aprenentatge no es produeix. L’alumne partirà d’una posició de baixa motivació doncs el que es demana està fora de les seves capacitats, es desesperarà, veurà la tasca com impossible i la sensació final serà similar a la rendició.

Si trobem un repte adequat, que aconsegueix ser suficientment exigent per a requerir un esforç actiu de l’alumne però que a la vegada ofereix la satisfacció de veure’l superat, l’aprenentatge es produirà.

Però com deia abans, els alumnes d’una mateixa aula són heterogenis en les seves capacitats i limitacions. Allò trivial per a un és impossible per a l’altre… La solució potser passarà per dissenyar i proposar activitats flexibles i projectes col·laboratius i transversals.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Educació, Ser professor i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a (Ser professor) La dificultat de la dificultat

  1. Retroenllaç: (Ser professor) Avaluació docent. Si, però… | educAtòmica

  2. Retroenllaç: (Gamificació) BreakoutEDU: Reflexions a tenir en compte | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s