(Ser professor) Aspectes del rol docent

Els anglesos tenen l’expressió “Jack of all trades, master of none” per a aquelles persones que són competents en varies habilitats però sense arribar a l’excel·lència en cap d’elles.

Agafar el rol de docent requereix prendre molts papers diferents. Més enllà de la complexitat de la tasca a fer, el tracte constant amb la varietat de persones a educar obliga a mudar l’entonació, les dinàmiques i, m’atreviria a dir, la personalitat constantment. Quan vaig realitzar les pràctiques durant el màster de formació de professorat, la tutora del centre que ens va acollir (gran persona, tot sigui dit) va dir-me amb un somriure just abans d’entrar a una classe que havia tingut una disputa amb un altre professor: “Ara ens hem de posar la màscara de dolents. Ser professor té bona part d’interpretar un paper. Primer vaig pensar que la màscara de policia dolent era la única necesària, però amb l’experiència veig que hi han molts altres aspectes dins del rol docent.

El guia.

No sé si és l’aspecte que més pes té dins de la meva idea de ser professor, però no tinc cap dubte que un bon docent ha de ser una porta, un guia, un facilitador del coneixement per als alumnes. No estic dient que el professor sigui la única font de coneixement, al contrari. El professor ha d’acompanyar l’aprenentatge dels alumnes donant les eines per a que ells puguin accedir al coneixement de manera crítica i eficient.

El general.

Agradi o no, l’aprenentatge requereix certa disciplina. I és també feina de l’educador vetllar pel compliment de les normes de respecte i convivència, tant a nivell personal com dins de la comunitat educativa i a nivell social. Amb això no estic dient que cal acatar les lleis o normes com a paraula divina, doncs moltes són injustes o poc étiques i sempre ha d’haver lloc a la revisió i modificació de les normes per permetre, per exemple, la introducció de la tecnologia mòbil a les aules.

L’animador.

L’aprenentatge té més bons fruits si va acompanyat de la implicació activa d’aquell que ha d’aprendre. Una bona motivació dels alumnes i la seva predisposició permetrà que alló treballat a classe es fixi i perduri més enllà del dia de l’examen. Cada professor ha de trobar les eines que li permetin aconseguir un bon clima a classe on es pugui donar un bon aprenentatge significatiu. De moment a mi em serveix el to distès i l’ús de petites bromes, així com les eines de la gamificació per intentar motivar i dinamitzar els alumnes.

El guia, el general i l’animador deuen conviure en mig d’altres aspectes (com el buròcrata…). En més o menys mesura cal saber posar-se en el paper adequat segons el que la situació requereixi. No és fàcil, però tampoc és avorrit.

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Ser professor. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a (Ser professor) Aspectes del rol docent

  1. Retroenllaç: (Ser professor) Valoració del segon trimestre 2015-2016 | educAtòmica

  2. Retroenllaç: educAtòmica

  3. Retroenllaç: (Ser professor) En què pensaves? | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s