(Gamificació) Revolucionar l’escola des del design thinking i el joc

A principis de setmana es va realitzar una conferència a càrrec Ross Flatt, organitzada per la Fundació Jaume Bofill. Ross Flatt és dissenyador d’aprenentatges i responsable del programa Teacher Quest del Institute of Play de Nova York. Institute of Play, una institució que pretén revolucionar l’escola a través del joc. Durant la conferència es va mostrar exemples reals d’aquesta metodologia amb l’experiència del Quest to Learn , un col·legi públic de Nova York on el joc és la columna vertebral del programa pedagògic.

Més enllà de les reflexions dels alumnes sobre com aprenen al Quest to Learn, em quedo amb la justificació que fa Ross Flatt per a prendre el camí del joc com a vehicle per a l’aprenentatge. Parteix de les 21st Century Skills, les habilitats que s’exigirà als ciutadans del segle XXI i que, per tant, els alumnes han d’adquirir durant els seus anys escolars bàsics. Habilitats com la col·laboració, el pensament crític i la resolució de problemes. Fent l’analogia a les nostres terres, les 21st Century Skills tenen el seu reflex en les competències bàsiques que omplen currículums oficials i propostes pedagògiques.

Sin título2

Si és això el que volem en els ciutadans de la societat del futur proper, hem d’ajudar als nostres alumnes del present a adquirir aquestes habilitats a l’aula. Les metodologies post industrials que emfatitzen la memorització i la repetició mecànica estan obsoletes. Per a tenir ciutadans col·laboratius, a l’aula els estudiants han de col·laborar i no competir per notes numèriques que poden etiquetar i estigmatitzar. Per a tenir ciutadans que pensin de manera crítica, els estudiants no han de creure la paraula del professor (o el llibre de text) com la veritat absoluta. Si volem ciutadans que resolguin problemes, no podem ensinistrar als nostres estudiants a resoldre exercicis i activitats de manera mecànica.

Resulta que els jocs, i de fet la pròpia acció de jugar, afavoreixen el treball d’aquestes habilitats i permeten una flexibilitat pedagògica que faciliti als alumnes les eines del pensament autònom per a resoldre situacions complexes i perseguir un objectiu, ja sigui col·lectiu o individual. I a més, els jocs són divertits i fa que l’atenció i la motivació de l’alumnat creixi, amb la conseqüent millora de la predisposició a l’aprenentatge.

Quan va ser l’últim cop que vas jugar?

Sin título4

Nota: Aquest post està inspirat, com suposareu, per la conferència anteriorment esmentada, i les imatges utilitzades formen part de la mateixa.

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a (Gamificació) Revolucionar l’escola des del design thinking i el joc

  1. Retroenllaç: (Ser professor) Valoració del tercer trimestre 2015-2016 | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s