(Ser professor) Mantenir viva la creativitat a l’escola

Les escoles maten la creativitat?

Ken Robinson és un doctor en educació especialitzat en el teatre com a metodologia, però que és més conegut en la seva faceta de referent (o gurú) educatiu. Gran part de la fama li ve de les seves xerrades dins del programa TED. En una es feia la pregunta que encapçala aquesta entrada. La xerrada no té desperdici.

Tot i que de manera intuitiva estic d’acord amb la seva tesis, no tinc prou experiència fent classes per poder saber de primera mà si els alumnes a 4rt d’ESO són menys creatius i curiosos que quan entren al sistema educatiu (o potser em fa por constatar-ho…). Però la qüestió és que durant aquestes setmanes de curs m’he vist sovint meravellat per les idees i la capacitat d’anar més enllà d’alguns dels meus alumnes.

Portem dues sessions de l’optativa en la que intentem fer petits projectes STEAM. El primer dels projectes (que d’entrada era una petita introducció però s’està allargant més del planificat…) consisteix en redecorar les portades de la llibreta del curs. Amb plena llibertat creativa o, el que és el mateix, guiant molt poc als alumnes. I tot i que a alguns alumnes els hi ha costat començar a treballar sense més indicacions, poc a poc han anat sorgint dissenys interessants.

llibretatunning01llibretatunning02

A classe de ciència també és pot ser creatiu. Per a preparar una prova tipus test amb els alumnes de primer, vam fer una activitat de títol “Create your own exam” en la que els alumnes havien de repassar els continguts per tal de proposar preguntes que podrien sortir al test. I de fet, varies de les propostes dels alumnes han acabat a l’examen realitzat. La proposta que van fer un dels alumnes em va semblar d’una qualitat boníssima, jo no podria haver-la fet millor.

Què passaria si no existís el nucli extern de la Terra?
a) No hi hauria gravetat.
b) El mantell es moriria.
c) Les brúixoles no funcionarien

No sé del cert si les escoles (o el sistema, o els examens estandarditzats…) maten la creativitat, o forma part del procés de maduració personal. Però tinc segur que des de la nostra classe podem intentar mantenir-la viva.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Ser professor. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s