(Gamificació) L’expedició de Nerboulli, o gamificant el concepte de densitat.

Aquest és en Nerboulli.

e2-geomancerd

Nerboulli

EN Nerboulli és un dels personatges que habiten el regne de Closia, l’entorn fantàstic on té lloc el projecte gamificat de 2n d’ESO. I en Nerboulli vol explorar les terres inhòspites del nord, conegudes com les Terres del Glaç i per això ha dissenyat un prototip de nau experimental. Però resulta que tot el que té de valent ho te de sapastre i no para de tenir problemes, fins i tot abans de començar a construir la nau. Per sort, el regne de Closia disposa d’una Acadèmia on herois de tot tipus estan disposats a solucionar els problemes dels seus conciutadans.

Aquest és el marc que es presenta als alumnes per tal d’introduir una narrativa als continguts curriculars de les propietats de la matèria, en especial la densitat. Les dues activitats que comparteixo a continuació estan encarades a treballar aquests conceptes dins del projecte gamificat.

Missió: La construcció de la nau.

p101

Nerboulli ha rebut els materials per a construir la seva nau, però ha perdut les etiquetes identificatives i no sap quin material és quin. Ajuda’l.

L’activitat consisteix en respondre a un formulari web indicant-li a Nerboulli a quin material correspon cadascun dels materials incògnita que planteja la simulació del PhET sobre densitats (és aquesta per si teniu curiositat). Amb la simulació, els alumnes han de determinar de quin material està fet cada cub misteriós (en la simulació, en la pestanya “Mistery”) mitjançant la balança i el pou d’aigua. Càlcul de densitats + gamificació + TIC.

Missió: Problemes amb el combustible.

p102

En Nerboulli té ara un altre problema. No sap en quin ordre omplir el dipòsit de la seva nau. Necessita l’ajuda dels Clans.

El problema que es planteja als alumnes és pot solucionar experimentant amb les densitats de cada substància utilitzada i acabant realitzant una columna de densitats amb aquestes. A més del treball de laboratori (i el petit informe corresponent), treballen en equip a partir dels Clans d’heroi que s’han format.

Totes dues activitats atorgaran punts d’Heroi als alumnes, amb els quals pujaran de nivell (s’esperen varis herois de nivell 2 a l’inici de la propera setmana!) i obtindran nous poders.

La nau experimental d'en Nerboulli

La nau experimental d’en Nerboulli

Com a conclusió, gamificar activitats, o més ben dit, introduir la narrativa de manera que tingui un sentit als continguts curriculars és una feina que requereix el seu treball i varis bloqueigs, però la implicació extra que s’aconsegueix per part dels alumnes i notar que esperen amb ganes la propera classe ho compensa. Encara és d’hora per concloure si tot aquest sistema també millora no ja l’aprenentatge, si no la nota numèrica que hem d’assignar als alumnes. El temps dirà (com sembla que dic sempre).

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a (Gamificació) L’expedició de Nerboulli, o gamificant el concepte de densitat.

  1. Retroenllaç: (Gamificació) Diari gamificador 16/17. IV | educAtòmica

  2. Retroenllaç: (Gamificació) Diari gamificador 16/17 – V: Una malaltia misteriosa… | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s