(Gamificació) (Ser professor) Crònica de la jornada #docentesinnovadores sobre gamificació

“Un virus extremadamente contagioso, denominado Morbus Tedium, ha sido detectado (…) Ya habrás observado síntomas en la población: la gente ya no se saluda por la escalera, es agresiva al volante, no deja su sitio a una embarazada en el autobús…¡Y que decir de las escuelas! (…) No se ha salvado nadie, ni profesores, ni directores, ni alumnos…(…) Desde aburrimiento, apatía, desgana o somnolencia… en los casos más avanzados experimentan agresividad, rebeldía, violencia, rabia… Un grupo de médicos investigadores españoles está estudiando una possible vacuna…”

I aquí es on entrem els docents que vam assistir a la jornada del Tour Docentes Innovadores que es va celebrar el passat dissabte al teatre Sagarra de Santa Coloma de Gramanet. La nostra missió? Descobrir els elements de la vacuna del Morbus Tedium mitjançant diverses dinàmiques al llarg de 10 estacions on es treballaven diferents elements (alguns relacionats de manera més directa que d’altres) de la gamificació educativa.

Però abans, temps per a escoltar ponències de tres experts en gamificació. Ángel Gonzalez de la Fuente obria l’acte destil·lant les cinc claus secretes de la gamificació a l’aula, fent una visió històrica dels jocs (del joc reial d’Ur a les justes medievals) i comentant els 4 tipus de jugadors identificats per Richard Bartle. A continuació, Natxo Maté compartia la seva experiència de gamificació del Ministeri del Temps i altres dissenys que no deixen de sorprendre (No puc evitar compartir aquest vídeo). I per últim, Jaoine Pozuelo ens va posar les dents llargues compartint la gamificació d’exploració de l’espai que està realitzant conjuntament amb 7 docents del seu centre d’altres assignatures.

wp_20161119_001

L’energia desbordant d’en cHristian Negre.

Ara si, després d’un pica-pica, comença l’acció per a descobrir els ingredients de la vacuna per frenar l’amenaça del Morbus Tedium. 10 estacions, 10 elements i 10 col·legues docents a qui va ser un plaer coneixer i desvirtualitzar. Amb l’incansable cHristian Negre (@applejux) vam parlar de la gestió del estrès (burnout) i de com el docent ha de responsabilitzar-se de la seva gestió emocional amb una petita dosis de BreakoutEdu. Amb Jaione Pozuleo (@jaionep) vam remarcar la importància del feedback per tal de que l’alumnat sigui conscient de com avança en el seu procés d’aprenentatge. La complicada definició de les dinàmiques va ser abordada per Clara Cordero (@agoraabierta), amb qui vam disseccionar jocs per a entreveure les diferents dinàmiques incloses.

L’aspecte cooperatiu del joc venia de la mà d’Ángel Gonzalez de la Fuente (@angel_gfuente) amb una dinàmica on el meu grup no va brillar especialment. La sempre teatrera i genial Maria Sabiote (@focdencenalls) va instar-nos a exercitar el múscul de la creativitat i amb aquest escalfament ens vam afrontar a dissenyar una narrativa acompanyats de Salva Carrión (@salva_cv). Una partida ràpida a una adaptació del ¡Si, Señor Oscuro! que va derivar en una alumna que tenia el pupitre desendreçat perquè uns extraterrestres la havien abduït amb la intenció de que els hi fes de guia fins a trobar a Mariano Rajoy.

wp_20161119_005

En Natxo desmostrant que el rol a l’aula és possible.

Amb en Natxo Maté (@natxo1d10) vam parlar de les ajudes i recompenses, de motivació extrínseca, de Dojis i beneficis (aquí, autobombo). Els tipus de jugadors van ser treballats amb Javier Espinosa (@javiesping), principal impulsor de la comunitat Gamifica Tu Aula i un gran referent. Vam parlar d’educació emocional (una de les meves moltes assignatures pendents) amb Raquel Pedrouso (@kelcarreira). I vam acabar amb Micheal Bennet prenent decisions, mecànica bàsica de qualsevol joc.

I amb totes les estacions visitades i superades, amb els segells lluent en la nostra Cartilla de Vacunación, vam reunirnos els 250 docents de nou al teatre per a obrir el cofre on es trobaven els elements de la vacuna. I el destí va voler (digali destí, digali Maria) que jo fos EL ELEGIDO per a pujar a l’escenari i llegir la recepta que ha d’ajudar-nos a vèncer al Morbus Tedium.

El millor? Tornar a veure i a aprendre dels qui s’estan convertint en referents gamificadors, i de passada desvirtualitzar-ne a molts.
El pitjor? El poc temps que hi havia a cada estació per fer les activitats i poder reflexionar pausadament de cada element.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Gamificació, Ser professor. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

7 respostes a (Gamificació) (Ser professor) Crònica de la jornada #docentesinnovadores sobre gamificació

  1. Retroenllaç: El profesor, el dispositivo clave de la educación del Siglo XXI – 1d10 en la mochila

  2. applejux ha dit:

    Un altre gran aspecte positiu va ser la quantitat de docents del #gamificurs que ens vam retrobar allà. Per cert, la foto, xulíssima!

  3. applejux ha dit:

    Un altre coseta, en quan a l’educació emocional. Em dona la sensació, probablement errònia, que hi ha certa tendència generalitzada, en creure que l’educació emocional ha de ser una cosa introspectiva, seriosa, de tranquilitat i quietud. I és cert, però jo sempre defenso que l’humor, el somriure i l’alegria també en formen part. This may help you Mr. Elegido.

    • aparrillaq ha dit:

      L’educació emocional engloba l’humor i l’alegria, sense cap mena de dubte. La meva és una mancança d’educació emocional des de un punt de vista formal. Definicions, tipus d’emocions, com treballar-ho intencionadament a l’aula…

  4. Retroenllaç: #gamificamooc El alumno como jugador. Tipos de jugadores. (I) | educAtòmica

  5. Retroenllaç: (Gamificació) Gamificar és un error. | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s