(Ser professor) (STEAM) Primer trimestre mesclant ciència i arts

L’assignatura optativa d’una hora a la setmana que hem vingut a anomenar Taller STEAM està desvinculada dels variats aspectes de la gamificació educativa. Durant el primer trimestre hem pogut realitzar 4 projectes, d’un parell de sessions cadascun. Tots els projectes tenen una estructura similar. Primer, una introducció teòrica d’algun element, eina o concepte relacionat. A continuació, la realització del projecte en si. I per últim, una reflexió sobre tot el procés.

Projecte 01: Llibreta Tunning

En un centre on les línies pedagògiques situen la llibreta en un punt massa important, el primer projecte va ser tota una declaració d’intencions. Després d’introduir l’assignatura i aclarir els dubtes d’inici de curs, es va demanar als alumnes que redissenyessin la seva llibreta del taller. La única limitació va ser que el disseny no impedís el funcionament normal de la llibreta. A partir d’aquí, total llibertat.

wp_20160927_003wp_20160927_004

Projecte 02: Ousquecauen

Els alumnes van haver de protegir uns ous amb canyetes de plàstic d’una caiguda de gairebé 2 metres. Només amb canyetes de plàstic, sense fer servir cap altre material ni estri. Dels 6 ous temeraris en van sobreviure 2. I un d’ells va perdre l’estructura protectora just al principi de la caiguda i no es va trencar. Misteri.

Projecte 03: Hi wp_20161011_003havia una vegadawp_20161018_002… 

Adaptació del joc narratiu “Érase una vez…” que jo vaig conèixer fa temps en la versió gore “Take your daughter to the slaughter”. Aprofitant els volts de Halloween/Castanyada, els alumnes van crear un grapat de targetes amb elements de les històries de terror i misteri proposats per ells mateixos. Durant la següent sessió es van fer servir per a explicar històries de manera oral i improvisada. Menció especial a la targeta del “típic nen grassonet” i al vampir que tenia un pollastre de mascota.

Projecte 04: Quadrats cooperatius

Activitat que vaig recuperar de la meva época de monitor d’esplai en la que els alumnes, en grup de cinc, han de construir 5 quadrats idèntics amb el conjunt de peces que se’ls hi entrega. La dificultat recau en que no es poden comunicar entre ells de cap manera, ni verbalment ni gesticulant. Sol passar que al cap de cinc minuts aquestes normes requereixen un esforç titànic per a complir-les, i es per això que la reflexió posterior a l’activitat és un exercici molt profund sobre el treball en equip, l’empatia i el respecte a les normes.6tag_291116-170037

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Ser professor, STEAM. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s