(Gamificació) Gamificar és un error.

Diuen que mai es tard per a rectificar.

Si no és el primer cop que visiteu el blog, sabreu que gairebé des de l’inici de la meva feina com a docent he adoptat la gamificació com a metodologia per a les meves classes. I tot i que ha estat una font d’aprenentatge molt profunda, que m’ha obert les portes a molt bones experiències i que m’ha tingut entretingut durant moltes hores, considero que he estat cometent un error de base com a docent i educador. Ha arribat el moment de deixar de gamificar.

Mai he estat completament segur de que gamificar sigui positiu per a l’alumne. Jo, com a jugador, em diverteix idear els mecanismes per a introduir a les classes un component lúdic. M’agrada buscar narratives, petites històries, que lliguin els objectius curriculars amb una aventura significativa per als alumnes. A mi m’agrada la gamificació. Però, i als alumnes?

Font: @Maud

Font: @Maud

Durant aquests dos anys no he vist un augment ni de la motivació ni de la participació dels alumnes a classe. Revisant els 100 posts de vida d’educAtòmica, i sobretot els Diaris Gamificadors d’aquest trimestre, he observat que gamificar comporta més problemes que beneficis per al docent sense repercutir suficientment als alumnes. I aquest temps el podria destinar a millorar altres aspectes de la docència, com la redacció de projectes, diversificació curricular, educació emocional…

Per altra banda, recentment he llegit un article del dissenyador de jocs i professor d’institut Bruno Faidutti que remarca varies de les meves neures internes sobre la gamificació. Com bé diu, mesclar els jocs amb l’educació desvirtua tant la funció dels primers (evadir-se del món real) com la del segon (preparar als estudiants per a sobreviure i qüestionar-se el món real). És més, en l’article també es fa referència a la poca eficiència i la pèrdua de temps que implica per a un docent dissenyar un projecte gamificat. I no en parlem si, com jo, he intentat dissenyar-ne tres…

Durant aquesta aturada nadalenca de les classes hauré de reorganitzar el curs que queda. Com diuen, toca penjar la bossa de daus. M’agrada la docència i m’agraden els jocs, però gamificar ha arribat a la seva fi.

.

.

.

Aquest post és una inocentada! O #educentada, com diu en cHristian. Tot i que els dubtes i les observacions que hi plantejo són reals, estan molt exagerats i no em plantejo (de moment) deixar de gamificar les classes! (Dit sigui de pas, la reflexió que ha implicat aquest exercici ha estat molt interessant…)

Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a (Gamificació) Gamificar és un error.

  1. applejux ha dit:

    Quan he vist el tuit aquest matí, pensava que era una de les #educentadas del dia. Després de llegir l’entrada, he vist que no, que la decisió que has pres és, (o sembla) ferma. També he llegit l’article de Bruno Faidutti, amb el que estic totalment d’acord. La gamificació és només un altre recurs metodològic, que pot o no pot funcionar per la diversitat d’alumnes, ni per la diversitat de docents. Com tu ja insunues al final, hi ha moltes altres coses a tenir en compte. La docència és la suma de mooooolts aspectes, (ja vam tenir una conversa sobre l’educació emocional). En relació et deixo aquesta entrada del meu blog: http://www.applejux.org/2012/11/el-mestre-dj-confluencies-entre-la-docencia-i-el-remix/

    Per altra banda, dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar tres gamificacions a la vegada poder ha estat una mica massa hardcore, no?

  2. natxopv ha dit:

    No he caigut! Bon intent XD

  3. Retroenllaç: (Gamificació) Crítica a Faidutti: “Jeu et éducation” – (I) Introducció | educAtòmica

Comenta

