(Gamificació) Crítica a Faidutti: “Jeu et éducation” – (IV) Pèrdua de temps

Dissenyar un joc és una pèrdua de temps. Aprendre’n les regles també.

A l’article “Jeu et éducation”, el dissenyador de jocs i professor francès Bruno Faidutti defensa aquesta idea. Diu que els membres de l’escola, docents i alumnes, no es poden permetre perdre el temps en el disseny i preparació d’un joc de taula (quan el govern i les lleis educatives demanden documents, programacions i burocràcies) o aprendre i dominar un conjunt de regles (quan haurien d’aprendre i dominar els continguts d’uns currículums cada cop més extens). En un paradigma on no interessa que els professors o els alumnes pensin per si mateixos i discuteixin allò que aprenen, els jocs no tenen cabuda.

I té força raó. Per una banda, dissenyar un joc es de per si una tasca monumental (en temps i en recursos). I és un autèntic forat negre temporal si el joc ha de tenir finalitats didàctiques o pedagògiques (tot i que algunes idees de jocs es van formant en la meva ment). Per altra banda, el temps no és el recurs més abundant d’un professor. La solució per tal d’introduir els beneficis dels jocs a classe passa per incorporar mecàniques i elements dels jocs d’una manera tangencial a les sessions (gamificació) o adaptar jocs ja existents a l’objectiu didàctic que ens interessa treballar (aprenentatge basat en jocs).

Per sort, hi han inspiradors exemples de jocs creats per docents per a treballar certs continguts a l’aula, com els creats per Blas de Haro i Gastón Tannuré, que demostren el contrari. Aquests dos professors argentins han creat quatre jocs de taula originals per a treballar conceptes de física de dinàmica, cinemàtica i energia.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s