(Gamificació) Diari gamificador 16/17 – VII: Estat dels projectes

 

Després d’un canvi d’any una mica inestable en l’àmbit personal i algun entrebanc en el professional, va sent hora de reactivar les gamificacions i tornar-els a fer brillar, dins del possible, com a mínim igual d’intensament que durant el primer trimestre.

Imatge relacionada

En aquesta entrada del diari gamificador no seguiré l’estructura habitual de narrativa-mecànica-dinàmica (adaptada del model MDA de Hunicke, LeBlanc i Zubek) ja que no és tracta de registrar els avenços i canvis realitzats. En aquest escrit analitzaré l’estat dels projectes fent servir el model ideat per Pepe Pedraz (@pepepedraz) i presentat en el seu blog A la luz de una bombilla, d’obligat seguiment.

Doncs en l’article “La cuadratura de la diversión” es trosseja un projecte basat en jocs (com podria ser una gamificació) en quatre factors, i arribarem a un utòpic projecte perfecte amb una puntuació màxima en cadascun. Aprofito per reproduir cada element a la vegada que deixo escrit com veig els meus projectes.

Juego. El projecte inclou elements de joc? Però no limitant-se a introduir punts, medalles i classificatòries…Els alumnes juguen activament durant l’experiència? // En certa forma, i potser degut a l’afició als jocs de taula més abstractes, aquest és l’element més present en els meus projectes. El sistema de punts i beneficis de A New Home o els poders dels Protectors permeten als alumnes prendre decisions de gestió dels seus recursos.

Imatge relacionada

Narrativa. Té el projecte una història, un fil conductor, que aglutini l’experiència de l’alumne? // Aquest element és el que ha estat introduït en les gamificacions d’aquest curs, a diferència de l’anterior on es fonamentava tot en mecàniques. En A New Home i Agents of C.L.O.S.A. la narrativa és molt superficial i quasi només apareix a l’inici de cada unitat. Amb els protectors és diferent, ja que cada activitat avaluativa (és a dir, de manera setmanal) té relació amb la història i afegeix una petita pàgina en el camí dels herois.

Estètica. Els elements estètics acompanyen a l’experiència? Les imatges i altres elements audiovisuals fan atractiu el projecte? // Si que he intentat que cada gamificació tingui el seu propi “sabor”, fent servir un mateix estil en els imatges, webs o documents que s’entregaven als alumnes.

Resultat d'imatges de hero journey

Transmedia. Com és la interacció d’elements analògics amb elements digitals? // En el meu cas, fruit de les limitacions del centre i la falta personal de gestió d’aplicacions digitals, la presència d’aquests als projectes és limita a ClassDojo i Kahoot de manera puntual. Tot i això, no he trobat una manera pràctica de fer visible aquestes eines durant les classes…

La conclusió d’aquests anàlisis, més enllà de l’error que suposa aspirar a un màxim en les quatre categories ja que s’ha d’adaptar al context d’aplicació, és que gamificar requereix d’una preparació previa molt intensa. I que no és pot pretendre un èxit si no s’ha fet la reflexió abans de començar. Durant la preparació del curs em vaig centrar massa en els elements de “joc” i “transmedia” deixant de banda els elements estètics i narratius que vaig descobrint que són els que de veritat alliberen el potencial de la gamificació.

Ara el repte és quins canvis cal fer als projectes per a fer-los més immersius i memorables.

Diari gamificador del curs 16/17
Diari gamificador I
Diari gamificador II
Diari gamificador III
Diari gamificador IV
Diari gamificador V: Una malaltia misteriosa…
Diari gamificador VI: La Terra està malalta?

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a (Gamificació) Diari gamificador 16/17 – VII: Estat dels projectes

  1. Retroenllaç: (Gamificació) Diari gamificador 16/17 – Emergency Teams | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s