(Ser professor) (STEAM) La màquina de gargots

La culpa de que aquest curs estiguem treballant petits projectes per a mesclar ciència i art (l’excusa és tant bona com qualsevol altra…) la té aquest petit trasto:

6tag_090217-120955

Vaig conèixer la màquina de gargots o scribbling machine (en anglès tot sona més potent) fa 2 o 3 estius durant el MOOC Tinkering Fundamentals: A Constructionist Approach to STEM Learning organitzat pel museu californià de ciència Exploratorium. Entre el munt de projectes que explicaven em va agradar especialment la màquina de gargots. Fàcil de fer, ràpida de iterar, amb cert component de diversió i de cost pràcticament 0. El cos em demanava provar-ho a l’aula. Quan al col·legi on ara treballo em van donar llum verda per modificar la optativa que havia d’impartir a 2n d’ESO, no vaig dubtar en que la màquina de gargots apareixeria en ella. El MOOC en qüestió em va semblar tant interessant des de un punt de vista educatiu i didàctic en ciència que vaig acabar comprant el llibre del Tinkering Studio del museu. (Aquest no és un post promocionat, eh?)

6tag_210217-075220

Durant aquestes últimes setmanes, els alumnes del taller STEAM han estat construint la seva pròpia màquina de gargots, posant-la a prova i realitzant les primeres creacions. Per una banda, i més enllà de les habilitats procedimentals i socials que requereix la construcció de la màquina en equip, aquest projecte permet treballar conceptes bàsics de circuits elèctrics: l’ànima de la màquina és un petit motor on s’hi adhereix un tros de silicona per a aconseguir fer vibrar tot el muntatge. Per altra banda, també vam aprofitar per parlar del procés creatiu, qui pot ser creatiu (ho pot ser una màquina?) i, sobretot, si els dibuixos que feia la màquina de gargots són o no són art.

Hi han punts a millorar en l’activitat, és clar. Per exemple, quasi totes les màquines eren molt similars a la que vaig portar de model als alumnes, i tot i que a l’experimentar amb els diferents materials (el tros de silicona més o menys centrat? una pila o varies? una màquina més o menys pesada?) els dibuixos tenen molta varietat, m’hagués agradat que els alumnes s’arrisquessin més en la creació de la seva màquina. Si repeteixo aquesta activitat hauré de pensar com incentivar aquest punt.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Ser professor, STEAM. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

