(Gamificació) BreakoutEDU: Reflexions a tenir en compte

Fa dues setmanes que vam fer el BreakoutEDU “La Desaparició de l’Alquimista” a les classes de 2n d’ESO. No crec que durant aquest curs en realitzi un altre, doncs la preparació d’una activitat d’aquest estil comporta un gruix remarcable de temps, però aquesta activitat ha passat a formar part de la motxilla de recursos docents sense cap mena de dubte. I com que la memòria és la que és, aquest post serveix per recollir aquelles consideracions, reflexions i consells per a tots aquells que s’animin a realitzar un BreakoutEDU (com per exemple, el jo del futur).

The game is ON!

ABANS DEL BREAKOUTEDU

  • La preparació de l’activitat és on més energia cal dedicar-hi, i no és (al menys per a mi) un procés ràpid. Cal treballar amb suficient temps vista i no anar a correcuita.
  • En el meu cas, calia amagar un parell d’objectes per la classe abans del BreakoutEDU, i lògicament cal fer-ho quan la classe està buida. De nou, treballar amb antelació.
  • Comprovar que els codis, candaus i formularis on-line estan ben configurats. És molt simple però tot i havent comprovat els enllaços on-line minuts abans de fer l’activitat, durant la realització tenia una mica de neguit de que funcionessin. I sempre, tenir un pla B.
  • Preparar activitats per a aquells que es despengen. És desitjar molt que tots els alumnes d’una classe participin activament en una activitat. Per a tots aquells que, pel motiu que siguin, no vagin al ritme de la resta de la classe es poden preparar activitats paral·leles, ja tinguin a veure amb el BreakoutEDU o no. En el meu cas, si els alumnes necessitaven una pista per a seguir obrint candaus, la podien comprar realitzant aquestes activitats paral·leles. Gràcies a @applejux per aquest consell.
  • Planificar el set up de l’activitat. Un llistat amb els passos a seguir per a poder iniciar el BreakoutEDU (amagar la clau, preparar els sobres amb el material, tancar els candaus…). D’aquesta manera, en el moment de preparar el dia de l’activitat simplement seguim els passos escrits prèviament, ignorant els nervis d’última hora.
  • Preveure la tecnologia i els possibles errors. En les dues sessions de BreakoutEDU em vaig trobar amb el mateix problema tècnic: els alumnes no tenien el seu telèfon mòbil amb el teclat configurat en català. I això és un problema per entrar a un formulari on la paraula d’accés té la l geminada!. Cas extrem el de varis alumnes orientals que tenien el seu mòbil en xinès i que, a més a més, no tenia ni l’opció de configurar-lo en català. Al final vaig deixar el meu telèfon a aquests alumnes. Per tant, assegurar-se de que, en el cas de comptar amb els telèfons dels alumnes, aquests siguin útils per a l’activitat.

DURANT EL BREAKOUTEDU

  • Portar a sobre durant l’activitat un resum de tots els codis, ubicacions, respostes a les preguntes de tot el BreakoutEDU. Si durant l’activitat fan falta (perquè els alumnes es boqueixen, perquè aquell dia internet no funciona i és indispensable, perquè…) reduirem el temps per a solucionar el problema. (Recorda que el BreakoutEDU se sol fer a contrarellotge)
  • No guiar als alumnes en excés. Depèn de l’autonomia dels participants, però amb la meva experiència els alumnes estan massa acostumats a que els professors els guiem, i precisament el BreakoutEDU posa els alumnes en una situació on el seguent pas a fer no està clar d’entrada. Les preguntes de l’estil “Profe, ja he resolt la sopa de lletres, ara que faig?” no s’han de respondre directament, si no animar a l’alumne a seguir buscant, compartir informació amb la resta de la classe a veure si junts poden continuar, etcètera…
  • Embrace the chaos. Quan els alumnes comencin a aixecar-se del lloc inicial, intercanviar informació, manipular la caixa fortament tancada, el caos i el xivarri seran inevitables. És una sensació que es fa estranya, però, de nou, és el que es busca amb aquestes activitats on l’alumne és protagonista indiscutible.
  • Fer memorable la superació del BreakoutEDU! Uns cartells de felicitació i unes fotos commemoratives no costen res i ajuda a crear un sentiment de victòria que impregni als participants. Jo encara recordo el BreakoutEDU realitzat en el #gamificurs.

DESPRÉS DEL BREAKOUTEDU

  • Un cop acabada l’activitat, fer tot el que caldria fer desprès d’una activitat: avaluar-la i buscar com millorar-la. En el meu cas, intentar evitar paraules amb l geminada. I amb més seriositat, ampliar el temps per a realitzar aquest BreakoutEDU en concret, ja que vaig ajustar-lo massa i potser amb 5 minuts més hagués sigut tanmateix un repte però més superable. La dificultat de la dificultat.
  • En el cas que vulgueu repetir l’activitat amb un altre grup, recordar als participants que no expliquin el que han viscut! Els BreakoutEDU han de ser espais lliure d’spoilers per als futurs participants.
Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a (Gamificació) BreakoutEDU: Reflexions a tenir en compte

  1. applejux ha dit:

    Bona feina Albert! No vas fer servir les Hint Cards?

  2. Retroenllaç: L’expansió del #gamificurs, les segones parts poden ser bones. | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s