(Ser professor) Adaptant el Dobble! amb invertebrats

L’altre dia vam jugar a classe

Gràcies a l’empenta del #gamireto d’aquest mes que proposen des de @gamificatuaula i que vaig veure que tenia una fàcil adaptació i introducció a la programació, vaig preparar una versió del joc Dobble! però introduint siluetes dels animals invertebrats que estem treballant a primer d’ESO.

Les cartes circulars del Dobble!

La mecànica bàsica del Dobble! consisteix en, un cop repartit el mateix número de cartes a cada jugador, identificar quin dels elements representat en la carta que tens a les mans es repeteix en la carta central. Un cop identificat l’has d’anomenar en veu alta i pots deixar la carta que tens a les mans a sobre de la central. L’objectiu del joc és descartar-se de totes les cartes abans que els altres jugadors. En aquest joc no hi ha torns, tots els jugadors busquen a la vegada l’element compartit entre les dues cartes. El joc és pot complicar amb diverses variacions a aquestes regles, però no deixa de ser un joc tan simple com això (el fet que nens de 7 anys em guanyin de manera insultant no ha influït de cap manera al catalogar el joc de simple).

Per adaptar-ho a la classe, vaig fer servir com a elements les siluetes de diversos animals invertebrats (extrets d’aquesta web) i al moment de dir en veu alta l’animal compartit entre la carta jugada i la central, calia fer-ho en anglès. Les matemàtiques involucrades en el joc són molt interessants, però per a estalviar feina, el gran Jose @ksta007 (que vaig conèixer a punt de ser pare durant el #gamificurs) va compartir aquest web per a crear versions del Dobble! de manera molt fàcil.

I va funcionar magníficament.

Durant l’activitat, els diferents grup de jocs van funcionar de manera competitiva però respectant les quatre normes, creant sistemes de puntuació per a concatenar diverses partides, auto-gestionant les pròpies errades… feia goig veure com alumnes que presenten dificultats a l’hora de treballar el vocabulari en anglès anaven deixant de banda les ajudes escrites partida rere partida, senyal que cada cop agafaven més agilitat amb els animals a identificar. I jugar implica també gestionar la victoria i gestionar la derrota.

Però per al professor, jugar a classe és una mina. Requereix acceptar cert nivell de caos i xivarri, però veient com juguen els alumnes pots detectar molts aspectes de la personalitat de cadascun d’ells i plantejar futures intervencions més personalitzades (no m’atreveixo a dir que el joc és una eina d’ajuda per a l’atenció a la diversitat, però…).

Adaptar aquest tipus de jocs per al repàs de continguts concrets m’ha semblat molt profitós. La feina darrere de l’ABJ, la gamificació i altres sistemes pot ser immensa però cada cop tinc més clar que té grans beneficis per a la tasca docent.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació, Ser professor. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a (Ser professor) Adaptant el Dobble! amb invertebrats

  1. Retroenllaç: (Gamificació) Primeres sessions de rol al col·legi | educAtòmica

  2. Retroenllaç: (Ser professor) I fins aquí el curs 2016/2017! | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s