(Gamificació) Primeres sessions de rol al col·legi

Des de fa un parell de setmanes, un petit grup d’alumnes han començat a viure aventures envoltats de característiques, mapes hexagonals i daus.

Seguint en el tastaolletisme gamificador, després de dur a terme projectes gamificats amb i sense narrativa, fer servir diverses aplicacions afins i adaptar jocs a la dinàmica d’una aula, ha arribat el moment de fer un pas més enllà i introduir el joc de rol.

Tot i els èxits (i la valentia) de referents com el Natxo Maté, l’Oscar Recio Coll i d’altres, no m’he atrevit a aplicar el rol a un grup-classe sencer. No ho acabo de veure clar: un personatge per alumne és equiparable a tornar-se boig, i fer que un personatge sigui interpretat per grups d’alumnes, tot i els seus aspectes interessants, no m’acaba de fer el pes. La solució que vaig trobar per a reprendre la bossa de daus va ser oferir a aquells alumnes que estiguessin interessats la possibilitat de començar una aventura de manera completament voluntària i “fora de currículum”.

Set alumnes s’han animat a participar d’aquesta experiència. Per a ells no és més que un joc però a mi m’està servint, per una banda, per a visualitzar beneficis i inconvenients de possibles aplicacions a la classe ordinària i, per altra banda, per conèixer més a aquests cinc nois i dues noies. I es sorprenent la quantitat d’informació que s’extreu en un context de joc de com són els alumnes.

Portada del llibre del joc que estem fent servir. Magissa, editat per Nosolorol

Les actituds i els comportaments que s’observen durant les classes i els esbarjos, i la personalitat de cada alumne es magnifiquen quan són jugadors. I el lladre inquiet no pot esperar a muntar el caos en el poble, l’elfa més tímida no interactua gaire amb el grup o el mag insegur es pensa en excés cadascun dels seus pasos.

Ara la feina és aprofitar el joc de rol i les situacions que viuran durant l’aventura per a animar a pensar en les conseqüències dels seus actes però sense arribar a no moure mai un dit per por a aquestes, fomentar la comunicació i vencer timideses i trobar el valor en el treball en equip. I de pas salvar al poble de la invasió de les forces del mal.

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a (Gamificació) Primeres sessions de rol al col·legi

  1. Retroenllaç: L’expansió del #gamificurs, les segones parts poden ser bones. | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s