(Gamificació) Reflexions al Club Diogenes: “Tothom pot gamificar?”

El gran honor de que et convidin a unes jornades a parlar de les teves classes queda empetitit al costat de les reflexions que els altres assistents et suggereixen.

El passat dissabte (amb el suport incondicional i la companyia d’#ella), vam adreçar-nos fins a Tarragona doncs feia uns mesos que l’associació de rol Club Diogenes s’havia posat en contacte amb mi per a que parles de la gamificació que estem duent a terme durant aquest curs. Aquesta associació va celebrar les seves quartes jornades i van programar una xerrada al voltant de l’aprenentatge basat en jocs i la gamificació com a eina d’innovació docent i (gràcies al sempitern Natxo) van pensar en mi. L’organització, capitanejada pel seu president Albert (o Athal Bert), va tenir la bona pensada (per a pujar el nivell dels ponents) de convidar també a en Jan Gonzalo, professor a la Universitat Rovira i Virgili amb qui vaig coincidir al #gamificurs fa quasi un any, i a la Maria Sabiote i els increïbles projectes que munta. No us talleu, mireu aquí i aquí.

Tots tres vam explicar les nostres experiències a l’aula i llavors es va iniciar una petita “taula rodona” on molts dels presents van opinar, plantejar dubtes i criticar la gamificació. Com ho veien la resta de companys docents; com ho veien les families; els problemes i factors que cal vigilar a l’hora d’avaluar activitats gamificades; si és possible un projecte gamificat que funcioni en totes les aules i contextos (no.); i, un pensament que cal tenir molt present quan es dissenya una activitat, el perill de centrar-se massa en la motivació extrínseca (punts i insignes) enlloc d’apuntar a la intrínseca i acabar generant “mercenaris”: alumnes que fan les tasques pel simple fet d’obtenir premis. Cada cop veig més clar que aquest és el punt fosc de la gamificació i es un error que cal evitar (jo el primer…).

I desprès, ens van convidar a dinar en la terrassa del local on habita el club de rol, just damunt de la muralla romana. I allà van continuar les converses al voltant de la gamificació i l’Albert Estrada (qui em va fer dents llargues explicant una partida one-shot que anava a dirigir a la tarda…) va fer-nos a Maria i a mi la pregunta del títol. Gamificar està a l’abast de tothom? La meva resposta curta és que si. Requereix voluntat i temps, però no pas un talent especial. És cert que docents com els que van parlar durant l’expansió del #gamificurs semblen artistes amb els projectes que ideen, però una gamificació apanyada es assequible per a qualsevol docent de qualsevol claustre i context. Sempre que hi hagi voluntat, repeteixo.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Educació, Gamificació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a (Gamificació) Reflexions al Club Diogenes: “Tothom pot gamificar?”

  1. Retroenllaç: (Ser professor) I fins aquí el curs 2016/2017! | educAtòmica

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s