(ABJ) Dissenyant un joc per a l’aula: Introducció (I)

Fa un cert temps, abans de dedicar-me a ser professor, que em volta pel cap la idea de dissenyar un joc de taula. I ara ha arribat el moment.

Imatge relacionada

A part de la gamificació, hi han moltes més maneres d’introduir el joc a l’educació. En concret, l’ABJ o Aprenentatge Basat en Jocs implica la utilització de jocs a classe. No és tracta d’arribar a l’aula i repartir quatre jocs per a tenir els alumnes entretinguts sinó d’esprémer les competències que es treballen al jugar un determinat joc. Per exemple competències lingüístiques (amb jocs narratius o directament jugant a rol), competències artístiques (tant de creació com d’interpretació) o competències matemàtiques i lògiques. (Tot i reconèixer aquestes bondats, no sóc un expert així que si voleu més informació de jocs com a eina d’aprenentatge us dirigeixo aquí o aquí.)

Resultat d'imatges de playing board games

Em sembla que la presència dels jocs a l’aula disminueix conforme passem de infantil a primària i a secundària i batxillerat. Em nego a creure que és degut a una pèrdua d’interès pel joc per part de l’alumnat, així que ho associo a una visió poc pràctica dels jocs per part del docent (per molts motius, com els que comenta Bruno Faidutti) i a la “necessitat” (dubtosa) o la inèrcia que als nivells d’ESO té la transmissió de continguts curriculars. I tot i així, hi ha mostres que els jocs a l’aula són possibles, útils i sorprenents. Com el que fa David Martin, explicant la guerra freda amb el Twillight Struggle.

I és que molts jocs de taula tracten temes molt aprofitables des de les ciències socials i la història. I potser no tants parlen de conceptes científics o matemàtics. N’hi ha un grapat, clar, com Fauna, CO2 o Evolution. (O Cytosis, que m’ha d’arribar aquest estiu al recolzar la seva campanya de mecenatge.) Però no són tants els jocs amb una temàtica científica.

Així que unint el fet que sóc professor de ciències i que volia fer un joc, he començat el disseny d’un prototip de joc de taula per a treballar els vectors en dues dimensions. El repte és aconseguir un joc de taula que es pugui jugar, que sigui divertit (o com a mínim entretingut) i que, sobretot, faci servir conceptes dels vectors en el pla.

De moment el prototip és jugable i en breu començarem a provar-lo amb uns quants inconscients que amablement criticaran el joc per a millorar-lo.

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en ABJ, Educació. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Comenta

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s